Muzyka łagodzi obyczaje
W dniach 21 i 22 września w kościele Seminarium Duchownego Księży Werbistów SVD odbyły się koncerty organowe w ramach projektu pn.: „Muzyka łagodzi obyczaje”, realizowane są w ramach programu: „ Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”.
Organizatorem wydarzenia jest Braniewska Fundacja Inicjatyw Społecznych, przy współpracy z Burmistrzem Pieniężna Kazimierzem Kiejdo, Seminarium Duchownym Księży Werbistów SVD oraz Fundacją Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE.
Wykonawcami byli: prof. Sławomir Kamiński. Artysta jest profesorem gry organowej w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, której także jest absolwentem. Jest aktywnym animatorem muzyki organowej w Poznaniu oraz na terenie całej Wielkopolski. Jest także zasłużonym propagatorem polskiej muzyki organowej w świecie, zwłaszcza twórczości Feliksa Nowowiejskiego, przez wiele lat swojego życia związanego z Poznaniem. Profesor Sławomir Kamiński zagrał dwa dzieła twórców niemieckiego baroku, wielkich poprzedników Johanna Sebastiana Bacha - Toccatę Georga Muffata i Partitę, czyli wariacje niemieckiej pieśni kościelnej, której tytuł w tłumaczeniu na język polski brzmi: „Co Bóg uczynił, pełne jest doskonałości".
Po barokowej polifonii zagrał utwór Roberta Schumanna, jednego z najbardziej znanych twórców muzyki romantycznej XIX wieku - "Etiuda w formie kanonu". Po czym wykonał utwór autorstwa kompozytora włoskiego z XIX wieku, Francesco Moroniego zatytułowaną „Sinfonia”.
Drugą połowę koncertu w dniu 21 września 2019 roku wypełniła muzyka organowa w wykonaniu dr. hab. Józefa Kotowicza. Artysta jest pedagogiem gry organowej białostockiej filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz dyrektorem artystycznym Podlaskich Koncertów Organowych, które swoim zasięgiem obejmują teren całej Białostocczyzny. Artysta zagrał trzy utwory niemieckiego baroku przełomu XVII i XVIII wieku – „Sinfonię” Johanna Heinricha Romana, po czym pełne liryki, pięknej melodyki i jej bogatego zdobnictwa opracowanie pieśni „Ojcze nasz” autorstwa Georga Boehma i jako trzeci utwór wirtuozowskie Preludium fis-moll znakomitego niemieckiego organisty i kompozytora z Lubeki w północnych Niemczech, wielkiego poprzednika i mistrza Johanna Sebastiana Bacha - Dietricha Buxtehude. Na koniec zagrał efektowną „Toccatę” amerykańskiego kompozytora Christophera Pardiniego i Arię czeskiego twórcy Jirija Strejca. Na zakończenie kompozycję imitującą brzmienie kościelnych dzwonów, autorstwa norweskiego twórcy Sverre Eftestola.
Wykonawcami koncertów w drugim dniu byli: Roman Perucki z Gdańska i Andrzej Chorosiński z Warszawy.
Profesor Roman Perucki jest kierownikiem Katedry Organów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, pierwszym organistą archikatedry w Gdańsku-Oliwie, gdzie znajdują się najsłynniejsze w Polsce organy, ponadto jest dyrektorem naczelnym Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Koncertuje w całym świecie, niejednokrotnie wraz ze swoją żoną Marią, znakomitą skrzypaczką. Rozpoczął swój recital od muzyki Johanna Sebastiana Bacha - monumentalne Preludium i fugę Es-dur. Po czym zagrał utwór autorstwa organisty i kompozytora gdańskiego Daniela Magnusa Gronaua i niemiecką pieśń kościelną „Ein feste Burg ist unser Gott”, co w tłumaczeniu na język polski oznacza: „Warownym zamkiem jest nasz Bóg”. Pieśń ta, autorstwa Marcina Lutra, uznawana jest za hymn i najważniejszy śpiew Kościoła Ewangelickiego.
Prof. Andrzej Chorosiński to wielce zasłużona dla polskiej kultury i muzyki postać: wieloletni rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, kierownik Katedry Organów i Klawesynu warszawskiej uczelni muzycznej, ponadto profesor organów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Dyrektor artystyczny znaczących polskich festiwali muzyki organowej, między innymi w Świętej Lipce i we Wrocławiu. Profesor także rozpoczął swój recital muzyką Johanna Sebastiana Bacha. Było to dokonane przez Bacha opracowanie koncertu skrzypcowego a-moll autorstwa nie mniej znanego twórcy - Antonio Vivaldiego. Następnie wykonał utwór fortepianowy Fryderyka Chopina, w organowym opracowaniu – było to Nokturn Es-dur, czyli pieśń nocy. Na zakończenie zabrzmiało najbardziej chyba znane dzieło organowe twórcy polskiego przełomu XIX I XX wieku, Mieczysława Surzyńskiego. Były to „Improwizacje opus 38 na temat polskiej pieśni kościelnej Święty Boże”, której motywem przewodnim jest dobrze znana melodia suplikacji „Święty Boże, Święty Mocny, Święty, a Nieśmiertelny, zmiłuj się nad nami”.
Data dodania 23 września 2019