Przebieg ścieżek rowerowych w gminie i mieście Pieniężno
Budowa ścieżek rowerowych w gminie Pieniężno wiąże się z realizacją projektu: „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej”, którego gmina jest jednym z beneficjentów. To pięć projektów regionalnych, które utworzą spójną trasę rowerową biegnącą przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie. Długość trasy w naszym województwie to ok. 420 km. W projekcie zaplanowano modernizację już istniejących tras rowerowych, budowę nowych, wykorzystanie istniejących dróg o niewielkim natężeniu ruchu, utworzenie sieci miejsc postojowych i odpowiednie oznakowanie całego szlaku.
Projekt zakłada przeprowadzenie do 31 grudnia 2015 r. zakończenie budowy ścieżek oraz spójną ogólnopolską kampanię promocyjno-informacyjną. Do zakresu obowiązków gminy wynikających z umowy jest utrzymanie trwałości projektu oraz nadzór i odbiór robót.
Ścieżka rowerowa przechodząca przez gminę Pieniężno będzie znajdowała się w następujących lokalizacjach:
Trasa rozpoczyna swój bieg na granicy gmin: Płoskinia oraz Pieniężno w ciągu drogi powiatowej nr 1397N i przebiega przez miejscowości: Pakosze, Brzostki, Kajnity, Pieniężno Pierwsze oraz Pieniężno, kończąc swój bieg na granicy gmin Pieniężno i Lelkowo. Przebieg ścieżki poprowadzony został w ciągu dróg powiatowych oraz gminnych uwzględniając aspekt przyrodniczo-kulturoznawczy.
- Remont obejmuje swym zakresem drogę przebiegającą przez miejscowości: Brzostki i Kajnity. W ramach przedmiotowego remontu wykonana zostanie nowa konstrukcja drogi, ponadto na przedmiotowej trasie zlokalizowany zostanie punkt: Miejsce Obsługi Rowerzystów (MOR) w miejscowości Kajnity wyposażony w węzeł sanitarny. Przedmiotowy punkt pełnił będzie rolę wypoczynkowo - rekreacyjną. Wyposażony zostanie w zależności od wielkości i zapotrzebowania w wiatę drewnianą o powierzchni około 20m2, stoły i ławki drewniane, stojaki rowerowe oraz pojemniki na odpady przystosowane do segregacji.
- Następnie ścieżka biec będzie w ciągu drogi powiatowej nr 1344N w kierunku miejscowości Pieniężno Pierwsze i dalej do miasta Pieniężno.
- W mieście przy ulicy Kościuszki zostanie wybudowany ciąg pieszo-jezdny z odrębnymi pasami ruchu dla rowerzystów i pieszych. Koniec odcinka zlokalizowano na skrzyżowaniu
z ulicą Mickiewicza. Nawierzchnia ścieżki rowerowej zaprojektowana została z betonu asfaltowego, zaś ciągu pieszego z kostki betonowej typu polbruk. - Następnie odcinek ścieżki D8-D9 zaczyna się na skrzyżowaniu ulic Kościuszki i Mickiewicza i zmierza do centrum miasta. Biorąc pod uwagę ograniczone możliwości przestrzenne, trasa poprowadzona będzie w ciągu ulicy Kościuszki poprzez wyłączenie pasa ruchu szerokości 2m. Odcinek ten kończy się na skrzyżowaniu ulicy Kościuszki z ulicami: Dworcową, Królewiecką i 1-go Maja.
- Kolejny odcinek D9-D10 rozpoczyna tak zwaną pętlę wokół najciekawszych zakątków miasta. Wykorzystując istniejące chodniki, trasa podąża wzdłuż ulicy 1-go Maja, przekraczając rzekę Wałszę i wkracza na najstarsze tereny miasta. Końcowy punkt omawianego odcinka zlokalizowany jest na skrzyżowaniu ulic: 1-go Maja, Wolności oraz Rynek. Do poprowadzenia trasy po w/w odcinku wykorzystano istniejące ciągi piesze, które zostaną przekwalifikowane na ciągi pieszo-jezdne. Odcinki, na których istniejąca szerokość nie pozwala na poprowadzenie ciągu pieszo-jezdnego zostaną przebudowane.
- Odcinek idący ulicą Wolności będzie biegł chodnikiem do ulicy Szkolnej. Zostanie zmodernizowany cały odcinek, nawierzchnia ciągu pieszo-jezdnego wykonana zostanie z kostki betonowej. Koniec odcinka zlokalizowany jest na skrzyżowaniu ulicy Szkolnej z ulicami Rynek, Ornecką i Parkową. Trasa prowadzić będzie do najstarszej części miasta.
- Kończąc pętlę po najciekawszych zakątkach miasta, trasa powraca do swojego pierwotnego przebiegu. Ścieżka prowadzona będzie po istniejącym chodniku wzdłuż ulicy Królewieckiej. Następnie skręca w lewo w ulicę Generalską (DW nr 507) i kończy swój bieg na skrzyżowaniu ulic: Generalskiej i Sienkiewicza. Istniejące chodniki zostaną przekwalifikowane na ciągi pieszo-jezdne. Odcinki, na których szerokość nie pozwala na poprowadzenie ciągu pieszo-jezdnego zostaną przebudowane. W okolicy punktu D14 przewidziano wykonanie MOR'a. Do realizacji zadania zostanie wykorzystany plac przy budynku dworca kolejowego przy ul. Kolejowej.
- Przedostatni odcinek prowadzący przez miasto rozpoczyna się na skrzyżowaniu ulic Generalskiej i Sienkiewicza. Trasa ścieżki poprowadzona będzie przy chodniku wzdłuż ulicy Sienkiewicza, wykonana zostanie z bezfazowej kostki betonowej. Odcinek kończy swój bieg na wysokości przejazdu kolejowego.
- Ostatni odcinek trasy w mieście rozpoczyna się przy przejeździe kolejowym i biegnie wzdłuż starego nasypu kolejowego do granicy administracyjnej miasta. Ze względu na zły stan techniczny ścieżki przewidziano modernizację omawianego odcinka. Ścieżka biegnąc przez wieś Łajsy łączy się ze ścieżką w Perwitach, gminie Lelkowo.
Data dodania 09 lipca 2015