W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Dziś jest niedziela 22 grudnia 2024 r. Godzina 04:25 Imieniny Bożeny, Drogomira, Zenona

Most kolejowy nad rzeką Wałszą

Most nad rzeką Wałszą w Pieniężnie  jest podobno najwyższym czynnym mostem kolejowym w Polsce nad źródłem rzeki. Znane wszystkim Stańczyki zwane akweduktami Puszczy Rominckiej są wyższe od mostu w Pieniężnie o 8 metrów, jednak przestały pełnić swoją funkcję w 1945 roku, gdyż tory zostały rozebrane przez Armię  Czerwoną.

Pieniężeński most wsparty jest na dwóch  28-metrowych  filarach oraz dwóch dźwigniach, które  wspierają trzy zwisające łuki. Most ma długość 157 metrów. Oddany został do użytku w 1884 roku wraz z jednotorową linią kolejową, łączącą Pieniężno z Braniewem. W tym czasie pociągi jeździły z prędkością około  50 km/h. Pociąg osobowy trasę Olsztyn - Królewiec pokonywał w 2h i 50 minut zatrzymując się na wszystkich stacjach i przystankach.

 

Most został wysadzony w powietrze przez wycofujące się wojska niemieckie 17 lutego 1945 r. Przez kilka lat linia łącząca Olsztyn z Pieniężnem i Braniewem była nieczynna. Połączenie Pieniężno – Królewiec przestało mieć sens, gdyż Królewiec (dzisiejszy Kaliningrad) znalazł się w rosyjskiej części Prus Wschodnich (dziś Obwód Kaliningradzki Federacji Rosyjskiej). Most odbudowano i oddano do użytku w marcu 1951 roku.

W dniu dzisiejszym linia kolejowa obsługuje pociągi na trasie Olsztyn – Braniewo.


Forum dyskusyjne WMTMK Olsztyn

„Chronik von Mehlsack”

Data dodania 08 kwietnia 2015