Most kolejowy nad rzeką Wałszą
Most nad rzeką Wałszą w Pieniężnie jest podobno najwyższym czynnym mostem kolejowym w Polsce nad źródłem rzeki. Znane wszystkim Stańczyki zwane akweduktami Puszczy Rominckiej są wyższe od mostu w Pieniężnie o 8 metrów, jednak przestały pełnić swoją funkcję w 1945 roku, gdyż tory zostały rozebrane przez Armię Czerwoną.
Pieniężeński most wsparty jest na dwóch 28-metrowych filarach oraz dwóch dźwigniach, które wspierają trzy zwisające łuki. Most ma długość 157 metrów. Oddany został do użytku w 1884 roku wraz z jednotorową linią kolejową, łączącą Pieniężno z Braniewem. W tym czasie pociągi jeździły z prędkością około 50 km/h. Pociąg osobowy trasę Olsztyn - Królewiec pokonywał w 2h i 50 minut zatrzymując się na wszystkich stacjach i przystankach.
Most został wysadzony w powietrze przez wycofujące się wojska niemieckie 17 lutego 1945 r. Przez kilka lat linia łącząca Olsztyn z Pieniężnem i Braniewem była nieczynna. Połączenie Pieniężno – Królewiec przestało mieć sens, gdyż Królewiec (dzisiejszy Kaliningrad) znalazł się w rosyjskiej części Prus Wschodnich (dziś Obwód Kaliningradzki Federacji Rosyjskiej). Most odbudowano i oddano do użytku w marcu 1951 roku.
W dniu dzisiejszym linia kolejowa obsługuje pociągi na trasie Olsztyn – Braniewo.
Forum dyskusyjne WMTMK Olsztyn
„Chronik von Mehlsack”
Data dodania 08 kwietnia 2015