W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Dziś jest czwartek 02 maja 2024 r. Godzina 08:05 Imieniny Longiny, Toli, Zygmunta

Co Rodzic sześciolatka powinien wiedzieć ?

Co Rodzic sześciolatka powinien wiedzieć?

Rodzice  decydując, gdzie zapisać sześciolatka, powinni przede wszystkim sprawdzić różnice programowe między obecną zerówką a pierwszą klasą. Chodzi o to, że dziś nie ma już takich zerówek jak dawniej. Ludzie tak je nazywają, ale w myśl obecnych przepisów są to oddziały przedszkolne, niezależnie od tego, czy są w szkole, czy przedszkolu. Dostosowane są na potrzeby i możliwości dzieci pięcioletnich.

Podstawa programowa oddziału przedszkolnego została przyjęta przez MEN wcześniej, kiedy zakładano, że wszystkie sześciolatki pójdą do pierwszych klas w 2009 roku. To się jednak nie udało. Obowiązek szkolny dla sześciolatków wchodzi w 2014 roku. Do tego czasu to rodzice decydują, czy malucha zapisać do pierwszej klasy, czy do „zerówki” – oddziału przedszkolnego. Ale nowa podstawa programowa już obowiązuje. Dlatego w oddziałach przedszkolnych obowiązkowej nauki czytania       i pisania nie ma. Tego uczą się dzieci w pierwszych klasach - zarówno sześcio-, jak i siedmiolatki.…

Program w oddziałach przedszkolnych zakłada, że dzieci uczęszczające do tych oddziałów, będą miały zajęcia wspomagające naukę czytania i pisania. Na przykład odpowiednie ćwiczenia dłoni, dzięki czemu kiedyś będą dobrze trzymać długopis, albo ćwiczenia poprawiające koordynację oka    i ręki.          

Jeżeli więc, Twój 6-latek:

• interesuje się otaczającym światem, posiada wiedzę o sobie ( potrafi powiedzieć jak się nazywa, ile ma lat, gdzie mieszka, zna pory roku, dni tygodnia)

• posiada odpowiedni do wieku zasób słów, prawidłowo wymawia wszystkie głoski,   swobodnie wypowiada się zdaniami, np. na temat swoich przeżyć, zaobserwowanego  zjawiska lub oglądanego obrazka

• słucha uważnie poleceń i rozumie ich treść

• skupia uwagę na zadaniu,

• przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej i współdziała w zabawach         i sytuacjach zadaniowych

• zapamiętuje treść bajki, wiersza, potrafi odtworzyć je z pamięci

• ma umiejętność klasyfikowania i szeregowania przedmiotów, obrazków

• potrafi wyobrazić sobie co było wcześniej i co będzie później(zna pojęcia czasowe wczoraj, jutro)

• posiada orientację w schemacie ciała i w przestrzeni ( potrafi wskazać prawą, lewą rękę, rozumie treść poleceń „ zaznacz w lewym górnym rogu..”, określa położenie przedmiotów nad, pod, na)

• jest samodzielny w czynnościach samoobsługowych (ubieranie, rozbieranie, mycie, potrzeby fizjologiczne, właściwie zachowanie  przy stole podczas posiłków), oraz w sytuacji zadaniowej (wykazuje inicjatywę, podejmuje próby poradzenia sobie z trudnością, jest zainteresowane osiągnięciem celu, stara się dokończyć pracę)

• dba o bezpieczeństwo własne i innych (bezpiecznie porusza się po drodze, rozumie jak zachować się w sytuacji  zagrożenia, wie gdzie  można otrzymać pomoc i umie o nią poprosić

• jest sprawny  pod względem ruchowym i manualnym ( łapie piłkę, buduje z drobnych, klocków, lepi z plasteliny, poprawnie trzyma ołówek posługuje się nożyczkami)

• jest zainteresowany  czytaniem, pisaniem i matematyką (interesuje się książkami,  z uwagą słucha opowiadań, baśni, rozumie sens umownych znaków, zna i stosuje liczebniki porządkowe, dodaje i odejmuje konkretne przedmioty, liczmany)

to te właściwości i cechy będą mu pomagały, gdy pójdzie do szkoły. Jest wystarczająco przygotowany do podjęcia nauki szkolnej, a rodzice  świadomie i odpowiedzialnie mogą  go posłać do klasy I.

 Doradca ds Oświaty - Teresa Krysiuk

Data dodania 13 kwietnia 2012